Konzervatívny výber, Konzervatívny denník a denník N

  • 24.4.2015
  • Ignác Milan Krajniak
  • Čítanosť: 12726
Spoločnosť

Keď som minulý týždeň napísal na Posledného križiaka článok o tom, že spúšťame nový internetový denník, vzbudilo to pomerne búrlivú diskusiu. Bolo to aj mojou chybou. V tomto článku som použil ilustračnú fotografiu – koláž slovenských denníkov – ktorú urobil v minulosti portál Postoy.

Za túto chybu sa priateľom z portálu Postoy ospravedlňujem. Ako satisfakciu ponúkam to, že akonáhle odštartuje Konzervatívny denník, napíšem o tom na Poslednom križiakovi článok. A ako ilustračnú fotografiu použijem logo Konzervatívneho denníka.

Prečo vznikol Konzervatívny výber

Chcel by som teraz napísať niekoľko viet o tom, ako vznikala idea Konzervatívneho výberu. Keď Penta získala podiel v SME, stratil som chuť pravidelne tento portál čítať. Začal mi však chýbať portál, na ktorom by som mohol niekoľkokrát denne nájsť prehľad dôležitých informácií zo Slovenska, zo sveta a zo športu, ako aj prehľad zaujímavých názorov na to, čo sa deje.

Rozprával som sa o tom často s mojimi priateľmi, hovoril som o tom mojim priateľom novinárom a vyzýval som ich k tomu, aby urobili takýto nový “neliberálny” portál. Odpoveďou väčšinou bolo, že portály na internete musia byť spoplatnené, aby prežili, alebo musia mať aj tlačený denník alebo týždenník, za ktorý budú ochotní ľudia platiť.

Inými slovami, keďže ľudia sú ochotní platiť iba za exkluzívny hlbší obsah, treba sa sústrediť naň. A čitateľ má predsa na dnešnom internete x možností, aby si našiel “bežné” informácie. Denník N to vyriešil aj tak, že v stĺpčeku “Minúta po minúte” uverejňuje priebežne správy. A čitateľ si už tú správu, ktorá ho zaujíma, nájde.

Mne osobne takýto prístup vôbec nevyhovoval. Nechcelo sa mi listovať v stĺpčeku, či náhodou nenájdem v množstve informácií, ktoré ma nezaujímajú, aj informáciu, ktorá ma zaujíma. Chcel by som, aby si niekto dal tú námahu za mňa, prečítal si stovky informácií o tom, čo sa deje a doporučil mi to najdôležitejšie.

Druhý dôvod vzniku KV

Druhým dôvodom, prečo vznikol Konzervatívny výber, bolo referendum. Keď som listoval v denníku SME, v denníku N a v Hospodárskych novinách, bol som zaplavený názormi, ktoré ma ako katolíka a konzervatívca urážali.

Dozvedel som sa o sebe, že ako katolík chcem posielať homosexuálov do plynových komôr, podobne ako som posielal do plynových komôr Židov za slovenského štátu. Dozvedel som sa, že ako podporovateľ referenda mám v podvedomí vinu za pedofíliu katolíckych kňazov. Prečítal som tiež, že som proti láske.

Zistil som, že podobne znechutených, ako som bol ja, bolo veľa ľudí v mojom okolí.

V kaviarni Cafe u Krajniaka sa každý deň stretávajú konzervatívci ako som ja, ale aj liberáli a socialisti. Euroskeptici ako som ja, ale aj eurofederalisti. A takmer vždy spolu polemizujeme. Napriek tomu sa radi stretávame, pretože rešpektujeme názory jeden druhého a nemáme pocit, že ten s iným názorom to so Slovenskom myslí zle. Ale pri čítaní SME alebo denníka N som mal často pocit, že si tieto denníky čiateľa s iným názorom nevážia. Naopak, považujú ho za hrozbu pre Slovensko.

Príprava spustenia KV

Tak sme sa vo februári s priateľmi rozhodli, že skúsime urobiť internetový denník tak, aby sa dobre čítal nám. NIe sme profesionálni novinári ale nadšenci. A tak aj Konzervatívny výber vznikal. Mimochodom, pôvodne sa mal volať Konzervatívny prehľad, s podtitulkom  “o tom, čo sa práve deje”.

Na papiere A4 sme si fixkami kreslili, ako by mohla vyzerať titulná stránka Konzevatívneho výberu. Potom sme sa priateľov opýtali, či by sa im takáto stránka páčila. A potom sme sa jedného priateľa opýtali, či by nám vedel takúto stránku naprogramovať a nadizajnovať.

Koncom marca sme mali urobenú šablónu, s ktorou sme sa učili robiť a učili sme sa v nej editovať články. Začiatkom apríla sme podpísali zmluvu s TASR. Oslovili sme ďalších ľudí, či by neboli ochotní do Konzervatívneho výberu prispievať. A 15. apríla sme Konzervatívny výber spustili.

KV vs. Konzervatívny denník

V tom istom čase, ako sme začali diskutovať o Konzervatívnom výbere, boli už naši priatelia z Postoya oveľa ďalej. Oznámili vznik Konzervatívneho denníka a začali zbierať peniaze na jeho vydávanie. Rozpočet 80 tisíc eur na prvý rok vydávania majú už z väčšej časti naplnený. My sme v porovnaní s Konzervatívnym denníkom chudobní príbuzní.

Ale držíme Konzervatívnemu denníku palce a dúfame, že sa mu bude dariť čo najviac. Budeme pravidelne upozorňovať našich čitateľov na zaujímavé informácie a názory na Konzervatívnom denníku a budeme našim čitateľom odporúčať, aby si ich išli na Kozervatívny denník prečítať. Sme presvedčení, že KV nebude Konzervatívnemu denníku čitateľov uberať ale práve naopak – budeme ich na KD posielať.

Keď som si chcel pred dvomi rokmi otvoriť na Panenskej ulici kaviareň, jedna tu už fungovala. Next Apache, kaviareň môjho priateľa Bena Pascoea. Tak som sa ho išiel opýtať, čo si o mojom nápade myslí. Povedal som mu, že ak by mal pocit, že by ho mohla moja kaviareň ohroziť, tak radšej budem ďalej chodiť na kávu k nemu.

Ben mi povedal, že práve naopak. Povedal mi, že podľa jeho názoru čím viac kaviarní na Panenskej ulici bude, tým viac sa im bude dariť. Pretože väčšia ponuka naučí chodiť na Panenskú ulicu oveľa viac ľudí, ktorí dovtedy tradične chodili do historického centra Bratislavy. Pretože budú vedieť, že na Panenskej si vždy budú mať kam sadnúť do príjemného prostredia.

Po dvoch rokoch sa ukázalo, že Ben mal pravdu. Na Panenskej ulici je dnes desať kaviarní, pubov a vinární. Začalo to tu žiť.

Som presvedčený, že aj s konzervatívnymi internetovými projektami to bude veľmi podobné. Čím viac kvalitných portálov neľavicového a neliberálneho zamerania bude na Slovensku, tým viac čitateľov budú naberať.

Kto je naša konkurencia

Za konkurenciu Konzervatívneho výberu nepovažujeme Týždeň ani Konzervatívny denník.  Myslím si, že s týmito dvomi portálmi sa budeme dopĺňať. Budeme spolu vytvárať onlineovú “Panenskú ulicu”. A vytvoríme priestor aj pre ďalších.

Našou konkurenciou sú denníky SME a N. Chceme postupne naučiť ich čitateľov, že vieme pre nich vybrať zaujímavejšie informácie a názory, než s akými sa mohli doteraz stretávať na tradičných portáloch s tradičnými menami.

Minulý týždeň som sa vyjadril, že do konca roka 2015 by sme chceli, aby súčet návštevnosti Posledného križiaka a Konzervatívneho výberu presiahol číslo 300 tisíc čitateľov mesačne. Tento cieľ sme už dosiahli. Už dnes viem povedať, že za apríl bude toto číšlo väčšie ako 320 tisíc čitateľov.

Dávame si preto nový cieľ: Budeme sa snažiť, aby boli o rok portály nášho vydavateľstva navštevovanejšie ako portály vydavateľstva N Press. Nie z ideologických dôvodov. Jednoducho preto, že sú na trhu „veľkých“ denníkov najmenší. Chceme to dosiahnuť s oveľa nižšími nákladmi a so zlomkom ľudí v porovnaní s týmto vydavateľstvom. Sme presvedčení, že máme na to nápady a energiu.

Myslíme si, že denníky SME a N sú ako Lufthansa. Veľké, drahé a nepružné. My chceme byť ako Ryanair. Vieme, že vzhľadom na našu veľkosť môžeme čitateľov vozit iba na “kratšie trate”. Vieme tiež, že im nemôžeme ponúknuť pohodlie veľkých denníkov. Preto budeme konkurovať cenou. Nebudeme zatvárať ani spoplatňovať žiadne naše články. A nebudeme ani vyberať predplatné.

Nechceme sa prispôsobovať tomu, ako to tu na mediálnom trhu doteraz fungovalo. Chceme ho tvoriť nanovo.


pošli na vybrali.sme.sk

Ďalšie články z tejto rubriky

Novinky e-mailom

* = required field

Facebook