Pýcha a pád do mäsa. Pozitívne myslenie nestačí. Penta story 22.

  • 4.2.2015
  • Ignác Milan Krajniak
  • Čítanosť: 27675
Mordor Penta

Dnes si povieme krátky príbeh o tom, ako sa špičkoví manažéri z Penty “prežrali” mäsom, ktoré nevedia stráviť a hnije im v žalúdku.

V motivačných príručkách si každý z nás môže prečítať o dôležitosti pozitívneho myslenia. “Mysli poztívne a dokážeš všetko čo chceš.”  V týchto brožúrkach sa dokonca mladým adeptom radí, aby sa postavili pred zrkadlo a sami sebe opakovali najdôležitejšie pozitívne posolstvo. A robili to až dovtedy, kým vlastnému pozitívnemu posolstvu dokonale neuveria.

Niečo podobné sa stalo aj Jaroslavovi Haščákovi. Svoje peniaze zarobil na VÚB kupóne, Slovenskej poisťovni alebo VSŽ vďaka oklamaniu malých akcionárov za pomoci štátu. To ale nie je pozitívna myšlienka. Tak začal vo všetkých rozhovoroch pre médiá opakovať, že oni v Pente sú šikovní manažéri, ktorí štát k svojmu biznisu nepotrebujú. Tvrdil, že oni výhody nepotrebujú, pretože ako šikovní sa presadia sami. A opakoval to tak dlho, až tomu naozaj uveril.

Šikovní manažéri z Penty v akcii

V roku 2008 kúpila Penta jednotku na slovenskom trhu – mäsokombinát MECOM. Kúpna cena síce nebola oficiálne zverejnená, ale mám dôvod si myslieť, že bola okolo 100 miliónov eur.

Do MECOMu v Humennom nastúpili šikovní manažéri z Penty, aby strednej Európe ukázali, ako sa to má naozaj robiť. Nie intuitívne ako v J and T, ale premyslene, koncepčne a strategicky. V roku 2009 mal MECOM zisk 10 miliónov eur pri tržbách 152 miliónov eur, čo nezodpovedalo Haščákovým v médiách deklarovaným požiadavkam na ziskovosť ich projektov. Ale berme to tak, že implementovanie novej progresívnej stratégie nejaký čas trvá.

V roku 2010 sa už výsledky nového penťáckeho manažmentu prejavili naplno. MECOM vyrobil stratu takmer 29 miliónov eur. Určite to nebolo tým, že by Penta nevedela podnikať na trhu, kde nie je zvýhodnená oproti ostatným. Berme to tak, že sa len prejavila kríza. Šikovní manažéri však na krízu rýchlo zareagujú a situáciu zvrátia.

Šikovní manažéri možno, ale manažéri z Penty vyrobili v roku 2011 v MECOMe ďalšiu stratu. Tentokrát 31,5 milióna eur. Koncepčnosť, manažérsky prehľad a vrodený cit pre podnikanie sa prejavili ešte lepšie v roku 2012. Vtedy MECOM vyrobil stratu 53 milónov eur. Treba priznať, že v roku 2013 sa niečo pokazilo. MECOM vyrobil stratu iba 4,5 milióna euro.

Penta sa často chváli, že dáva prácu tisíckam ľudí na Slovensku. Už menej sa chváli tým, že prácu tisíckam ľudí na Slovensku berie. VSŽ nakoniec skončili tak, že Penta rozpredala všetko a nakoniec predala aj logo VSŽ. Ľudia – neľudia. V prípade MECOMu to bolo tak, že v roku 2010 zamestnávala firma 1301 ľudí. V roku 2014 už len 740. Viac ako 500 ľudí v Humennom prišlo vďaka Pente o prácu.

Zrhnutie

Haščák dal za MECOM približne 100 miliónov eur. Počas piatich rokov jeho riadenia MECOM vyrobil stratu viac ako 100 miliónov euro. Spolu doteraz na mäso minul len v Humennom viac ako 200 miliónov eur. A ešte stále ho Penta nestrávila a hnije jej v žalúdku.

Aby si čitateľ vedel predstaviť rozsah tejto straty, je to približne päťkrát viac, než čo podľa Haščáka vytiahla Penta z VÚB kupónu. Alebo je to viac, ako sú ročné výdavky celého slovenského ministerstva kultúry. Z tejto sumy by sa dali počas jedného roka odfinancovať všetky slovenské divadlá, galérie, múzeá a cirkvi.

Poučenie

Ak niekto neustále opakuje, že je naozaj šikovný a naozaj vie podnikať, môže tým presvedčiť samého seba a aj veľa ľudí naokolo. Ale v realite to nestačí. V reálnom biznise to treba naozaj vedieť. 561 prepustených ľudí v Humennom by o tom vedelo rozprávať.

Kde by bola Penta, ak by nekšeftovala so štátom? Myslím si, že  by bola dodnes v nejakom obchode s činskym textilom na Obchodnej v Bratislave.


pošli na vybrali.sme.sk

Ďalšie články z tejto rubriky

Novinky e-mailom

* = required field

Facebook