Denník SME šíri fake news o Kollárovi, a pritom ho za hoaxy kritizuje

  • 24.2.2017
  • Ignác Milan Krajniak
  • Čítanosť: 23033
Spoločnosť

Denník SME včera uverejnil článok s takýmto titulkom: “Bratislava prehrala spor o lukratívnu budovu. Uspela firma blízka Kollárovi”. V texte informuje o spore týkajúceho sa desiatich bytov s nájomníkmi v centre Bratislavy, o ktoré sa súdi s hlavným mestom súkromná firma. Problém je v tom, že celý titulok je hoax.  

Čo má s touto firmou Kollár? Nič. Jeho meno je v titulku iba preto, aby zvýšilo čítanosť článku. Na Facebooku SME propagovalo tento článok dokonca so statusom “V budove je 10 nájomných bytov. Pre každú ex jeden?” Aký mal čitateľ dojem z takejto “správy”? Asi takýto: Kollár je bezcitná sviňa, ktorého firma chce vysťahovať úbohých nájomníkov z ich bytov. Že sa denníku SME tento dojem podarilo vytvoriť, o tom svedčia aj nenávistné komentáre čitateľov, napríklad: “Je to hnusny slizak farizej”.

Aké sú fakty?

  1. Bratislava súdny spor ešte neprehrala, pretože išlo iba o rozhodnutie prvostupňového súdu.
  2. Kollár s firmou nič nemá, vlastnil v nej menšinový podiel, ktorý pred desiatimi rokmi predal
  3. Spory firmy s mestom Bratislava začali až v roku 2009. Kollár predal svoj podiel vo firme v roku 2007, teda o dva roky skôr, ako začali spory s mestom. So žiadnymi nájomníkmi desiatich bytov sa Kollár o nič nesporí, lebo k týmto bytom nemá žiaden vzťah.

Aké lži denník SME vedome šíri?

  1. Bratislava prehrala – v skutočnosti ešte neprehrala
  2. Uspela firma blízka Kollárovi – v skutočnosti ešte firma neuspela a už vôbec nie je blízka Kollárovi
  3. Kollár práve získal desať bytov a chce obdarovať matky svojich detí

Ako denník SME reagoval na žiadosti o opravu?

  1. Žiadna reakcia na mail
  2. Žiadna reakcia na správu cez Facebook
  3. Žiadna reakcia na komenty pod statusom na Facebooku
  4. Telefón u šéfredaktorky nikto nedvíhal

Ako SME bojuje proti hoaxom?

Na svojej internetovej stránke robí osvetu a definuje hoax takto: “Hoax je nepravdivá správa, ktorej cieľom je zvýhodniť nejakú stranu. Simeon Yates z Liverpoolskej univerzity ich spolu s fake news definuje ako informácie, ktorých cieľom je niekomu pomôcť, zároveň ich nemožno overiť, prípadne sú rovno nesprávne.

Denník SME priamo vyzýva svojich čitateľov, aby na hoaxy upozorňovali na adrese [email protected] . Vzhľadom na to, že SME na normálnu komunikáciu nereaguje, tak som ich na vlastný hoax upozornil aj na tejto ich protihoaxovej adrese.

Vodu kážu, víno pijú

Čo sme sa len napočúvali v poslednom čase múdrostí od mainstreamových denníkov, že žijeme v postfaktuálnej dobe. Vyplakávali nad tým, že sa internetom šíria neoverené a vymyslené informácie. Ale keď ide o správnu ideologickú vec – nakopnúť zlého Kollára – fakty idú v denníku SME nabok. Dobrý hoax a hejt na ideologického nepriateľa predsa nikdy nie je zlý.

Šéfredaktorke SME Beate Balogovej som poslal správu, v ktorej som ju upozornil, že ani ju by nepotešilo spájanie jej denníka s niečím neférovým. Napríklad taký titulok: „Firma blízka denníku SME vytunelovala zo zdravotnej poisťovne Dôvera 500 miliónov eur„. A to Penta vlastní denník SME aj poisťovňu Dôvera, čiže takýto titulok by bol oveľa bližšie k pravde, ako spomínaný titulok o Kollárovi. Ale žiadna reakcia… Tak vám teda želám pani šéfredaktorka Beata Balogová veľa úspechov v boji za kvalitnú žurnalistiku.


pošli na vybrali.sme.sk

Ďalšie články z tejto rubriky

Novinky e-mailom

* = required field

Facebook