Propaganda, Putin a my

  • 10.3.2015
  • Ignác Milan Krajniak
  • Čítanosť: 25318
Politika

Pojem “propaganda” je známy vďaka Kongregácii pre šírenie viery (Congregatio de propaganda fide). Je to výbor kardinálov,  čiže akési vatikánske “ministerstvo”, ktoré založil pápež Gregor XV. v roku l622. Propaganda v súčasnosti znamená  systematické šírenie (propagácia) politických názorov, myšlienok, učenia či praxe.

V Európe je dnes najefektívnejšia ruská propaganda. Napriek tomu, že Rusko v marci 2014 anektovalo Krym a vojensky podporuje separatistov na východe Ukrajiny, veľká časť európskej verejnosti je presvedčená o tom, že agresorom na Ukrajine sú USA, prípadne Európska únia.

Prečo je to tak? Ruská propaganda úspešne aplikuje desať princípov vojnovej propagandy, tak ako ich zadefinovala belgická komunistka a bývalá členka ultraľavicovej teroristickej bunky Anne Morelli:

Pravidlá vojnovej propagandy

1. MY vojnu nechceme

Rusko je za mier a dokazuje to podpísaním akéhokoľvek “papiera” o mieri. Napríklad v Minsku. A potom urobí to, čo mu vyhovuje.

2. ONI  jediní sú zodpovední za túto vojnu

Za vojnu môže Západ, USA, EÚ, banderovci a fašisti. Anexia Krymu je obranný krok Ruska. Veď aj USA by urobili to isté, keby Rusi obsadili časť Kanady a Mexika. Ignoruje sa pritom skutočnosť, že USA ani EÚ Ukrajinu pred anexiou Krymu neobsadili.

3. Nepriateľ má tvár diabla

Najlepším príkladom bolo šírenie fotografie hajlujúceho ukrajinského premiéra Jaceňuka, ktorá mala dokazovať jeho otvorený fašizmus. Fotografia bolo fotomontážou.

4. MY bránime ušľachtilý cieľ, nepriateľ presadzuje svoj egoistický záujem

Rusku ide iba o mier a ochranu tradičných hodnôt. Všetkým ostatným ide o ropu, plyn,  zničenie posvätných hodnôt a poníženie Ruska.

5. Nepriateľ systematicky pácha ukrutnosti, MY iba občas neúmyselne urobíme chybu

Ukrajinskí fašisti systematicky ukrižovávajú nevinné deti a zabíjajú civilistov. Separatisti občas omylom zasiahnu aj obývané štvrte. Alebo lietadlo.

6. Nepriateľ neustále používa zakázané zbrane a neférové prostriedky

Ukrajinskí fašisti používajú náboje s obohateným uránom, západ platí žoldnierov. Separatisti sú podľa Putina iba “traktoristi a kombajnisti” bez ruskej podpory vo forme zbraní a vojakov.

7. Nepriateľ má neustále obrovské straty, MY iba občas prehráme nepodstatnú malú bitku

Fašisti neustále prehrávajú a kombajnisti víťazia. Faktom je, že Charkov, Dnepropetrovsk alebo Odesa sú stále pod kontrolou ukrajinskej vlády. Fakt, že ukrajinská armáda už dávno dobyla pôvodne separatistický Slavjansk, sa ignoruje. Separatisti majú pod kontrolou iba približne 15 percent pôvodne zamýšaného “Novoruska”. Sankcie nefungujú a Rusko je na tom ekonomicky čoraz lepšie. Podľa šírených správ Rusko už niekoľkokrát spúšťalo vlastnú menu krytú zlatom, ktorá zničí dolár. A túto správu si určite prečítame ešte veľakrát.

8. Umelci a intelektuáli podporujú našu vec

Takmer všetci ruskí umelci a športovci vyjadrujú Putinovi podporu. Putinovi užitoční idioti v Európe a v USA píšu petície za mier, v ktorých žiadajú, aby Ukrajina, EÚ alebo USA v záujme mieru Rusku ustúpili.

9. Náš boj je posvätný

Ruská pravoslávna cirkev vyzýva na svätú vojnu a moskovský patriarcha požehnáva Putina.

10. Kto pochybuje o našej propagande, je zradca

Odporcovia ruskej politiky na Ukrajine sú vyhadzovaní z práce a ak sa odvážia protestovať na verejnosti, sú zatýkaní.

Týmto som pravdepodobne nahneval všetkých čitateľov, ktorí “fandia” Rusku, Putinovi a nemajú radi skazený Západ. Teraz nahnevám aj všetkých ostatných.

Propaganda pred referendom

V slovenskej súčasnosti bolo týchto desať pravidiel vojnovej propagandy úspešne aplikovaných LGBTI aktivistami pred referendom o ochrane rodiny. Ukážme si to na príkladoch:

1. MY vojnu nechceme.

LGBTI aktivisti tvrdili, že referendum je zbytočné, konfrontácia je zbytočná,  im ide iba o vecnú diskusiu. Realita: LGBTI aktivisti presadzovali povinnú sexuálnu výchovu, čiže chceli donútiť celú spoločnosť, aby akceptovala ich ideológiu. Aktivisti presadzovali adopcie detí homosexuálmi, čím chceli zmeniť právny stav na Slovensku. Referendum iba túto ich snahu demaskovalo  a otvorilo o nej spoločenskú diskusiu.

2. ONI jediní sú zodpovední za túto vojnu .

Aktivisti LGBTI tvrdili, že jedine aktivisti Aliancie za referendum sú zodpovední za konfrontáciu v spoločnosti. Realita: Aliancia iba bránila platný stav. “Agresorom”, teda tým, ktorí chcú zmeniť status quo v spoločnosti, sú LGBTI aktivisti.

3. Nepriateľ má tvár diabla.

Odporcovia referenda sa zamerali na osobné útoky voči hovorcom Aliancie, Anton Chromík bol na facebooku označovaný za “debilka”, “dementa” a podobne. Úspešne zvládnutým cieľom bolo, aby sa čo najviac ľudí hanbilo identifikovať s tvárami Aliancie

4. MY bránime ušľachtilý cieľ, nepriateľ presadzuje svoj egoistický záujem.

LGBTI aktivisti sa označovali za bojovníkov za ľudské práva. Podporovatelia referenda boli proti ľudským právam napriek tomu, že referendové otázky označil ústavný súd za neporušujúce ľudské práva ani ústavu. Aktivisti aliancie boli označovaní za homofóbnych ľudí, ktorí sa snažia udržať moc katolíckej cirkvi nad Slovenskom

5. Nepriateľ systematicky pácha ukrutnosti, MY iba občas neúmyselne urobíme chybu.

Médiá publikovali názory osobností, ktoré varovali pred opakovaním deportácií Židov, upaľovaním čarodejníc a snahou Cirkvi obnoviť katolícky štát. Za vrchol považujem tento citát známeho odporcu referenda: “Kresťanskí aktivisti sú posadlí vlastnými démonmi, ktorých chcú potlačiť, ale oni im okľukou vyliezajú z hlbín podvedomia – nie je predsa pedofília hriechom spojeným s duchovnými katolickej cirkvi?Medzi expertami, umelcami, aktivistami LGBTI, novinármi či homosexuálmi odmietajúcimi referendum sa pedofili samozrejme nevyskytujú, to je špina zažratá iba do podporovateľov referenda.

6. Nepriateľ neustále používa zakázané zbrane a neférové prostriedky.

Médiá vytvárali obraz, že katolícka cirkev prostredníctvom kázní v kostoloch zneužíva svoju moc na indoktrináciu “úbohých” neinformovaných veriacich. Médiá však súčasne ako expertov oslovovali takmer výhradne ľudí, ktorí boli proti referendu. Okrem toho médiá odmietali uverejňovať inzerciu vyzývajúcu k účasti na referende. Súčasne však uverejňovali výzvy občianskych iniciatív, aby ľudia na referendum nešli.

7. Nepriateľ má neustále obrovské straty.

Média neustále prinášali informácie o katolíckych kňazoch alebo kresťanoch, ktorí verejne vyhlasovali, že na referendum nepôjdu, pričom títo uvádzali argumenty zhodné s propagandou LGBTI. Homosexuáli, ktorí sa vyjadrili, že na referendum pôjdu, žiadny priestor v médiách nedostali.

8. Umelci a intelektuáli podporujú našu vec.

Médiá každodenne prinášali názory umelcov a intelektuálov proti referendu.

9. Náš boj je posvätný.

“Posvätnosť” boja za ľudské práva homosexuálov a príslušnosť k civlizovanej Európe bola konfrontovaná s údajnou stredovekosťou a predsudkami katolíkov.

10. Kto pochybuje o našej propagande, je zradca.

Prvý hovorca a zakladateľ Inakosti Peter Králik, ktorý sa verejne vyjadril za referendum a odmietol argumenty LGBTI aktivistov, bol okamžite označený za zradcu, ktorý sa snaží iba zapáčiť druhej strane.

Záver

Každá strana ktoréhokoľvek konfliktu sa snaží získať verejnú mienku na svoju stranu aj propagandou. Teda nielen Rusi, ale aj Američania. Nielen odporcovia ale aj prívženci referedna o rodine. Na propagande je však zaujímavá tá skutočnosť, že “infikovaní” ľudia ju dokážu presne identifikovať u svojich oponentov, ale nie sú schopní pripustiť jej vplyv na seba samých. Tých druhých označujeme za zmanipulovaných ale pritom používame rovnaké schémy, len s opačným vyznením.

Možno je to preto, že propaganda narába s emóciami ľudí a tie sú vždy mocnejšie ako logické a racionálne argumenty. Jednoducho povedané, ak sme zástancami jednej strany sporu, na ktorom nám záleží, často sa všetci stávame “zvieratkami. Ak niekto správne pošteklí naše emócie, stávame sa bojovníkmi za “svätú” vec.

Najnebezpečnejšie na tom je, že voči propagande nie je imúnny nikto. Ani my sami, ani tzv. “svedomie národa” a “strážni psi demokracie”, čiže intelektuáli a novinári, ktorých vplyv na verejnú mienku je najväčší. Finančným skupinám a oligarchom potom stačí, aby hrali na tú správnu emocionálnu strunu. A verejná mienka sa vďaka novinárom a intelektuálom bude zaoberať všetkým iným, než problému zneužívania moci oligarchiou, ktorá ničí Slovensko najviac.


pošli na vybrali.sme.sk

Ďalšie články z tejto rubriky

Novinky e-mailom

* = required field

Facebook