“Prieskumné” agentúry a médiá, hanbite sa. Česť agentúram AKO a Median
- 12.3.2016
- Ignác Milan Krajniak
- Čítanosť: 23968
Politika
O tom, ako niektoré agentúry manipulujú verejnou mienkou, som písal už pred voľbami v tomto článku. Chápem, že čitatelia ma vtedy mohli podozrievať zo zaujatosti. Ale dnes už je po voľbách, a preto prosím čitateľa tohto článku, aby sa zamyslel nad nasledujúcimi faktami:
Vo februári 2016 bolo zverejnených 8 prieskumov verejnej mienky s volebnými preferenciami politických strán. Dva prieskumy zverejnila agentúra Focus, po jednom prieskume zverejnili agentúry AKO, Európske analytické centrum, Median, MVK, Polis a Phoenix research.
Pozrite si teraz, aká bola priemerná odchýlka jednotlivých agentúr pri preferenciách jednotlivých strán v porovnaní s reálnym volebným výsledkom. Čím menšie číslo odchýlky, tým presnejšie agentúra odmerala nálady verejnosti a volebné preferencie politických strán:
Agentúra AKO: priemerná odchýlka 2,7 percenta
Agentúra MEDIAN: priemerná odchýlka 2,8 percenta
Polis Slovakia: priemerná odchýlka 3,4 percenta
Focus 1: priemerná odchýlka 3,6 percenta
Focus 2: priemerná odchýlka 3,6 percenta
EAC: priemerná odchýlka 3,7 percenta
MVK: priemerná odchýlka 3,8 percenta
Phoenix research: priemerná odchýlka 4,1 percenta
Zhrnutie: Agentúra AKO aj agentúra Median sa snažili a pomerne presne dokázali odhadnúť výsledok volieb – a to už viac ako 2 týždne pred voľbami! Najväčšiu odchýlku mali tieto agentúry v prípade Smeru a v prípade Kotlebu. Tieto agentúry dokonca dokázali zachytiť aj začiatok nástupu SaS a Oľano/NOVA. Obe tieto agentúry vo februárových prieskumoch zmerali preferencie SME RODINA nad 5 percent. A takisto tieto agentúry zmerali preferencie Siete hlboko pod 10 percent.
Záver č. 1: Pochvala pre AKO a Median. Urobili ste dobrú prácu. Naozaj klobúk dole!
Teraz si pozrime čísla iných agentúr. Je z nich pomerne zrejmé, ktoré strany tieto agentúry nadhodnocovali, a ktoré naopak potápali pod hladinu.
Strana Sieť: Agentúra Focus namerala Sieti 14 a 13,7 percenta. Agentúry MVK ešte viac – 14,5 percenta. Agentúra EAC dokonca 15 percent. A úplný vrchol bola agentúra Phoenix research: 16,8 percenta!
A teraz sa v súvislosti s týmito agentúrami nadhodhocujúcimi Sieť pozrime na iný dôležitý fakt. Nepodhodnocovali tieto agentúry priamych konkurentov Siete? Nevytvárali náhodou svojimi číslami náladu v spoločnosti, že iní sú na tom zle, ale treba voliť stále stúpajúcu Sieť?
SaS: Focus dal tejto strane 5,5 a 5,1 percenta. EAC dala Saske 5,3 percenta. Polis dal SaS 5,2 percenta. Phoenix research dal SaS 5 percent. MVK mala dokonca tú drzosť, že udala pre SaS preferencie 4 percentá!
Oľano/NOVA: Focus dal tejto strane 6,4 a 6,1 percenta. Phoenic research dal Oľano 6,1 percenta. MVK dala Oľano 5 percent. EAC dokonca 4,8 percenta!
SME RODINA: Uvediem iba najväčie pikošky – Polis 3,6 percenta, EAC 2,8 percenta a Phoenix 2,3 percenta!
Záver č. 2:
Tie isté agentúry, ktoré nadhodnocovali Sieť, súčasne podhodnocovali ich priamych konkurentov. Je to náhoda, že im to takto krásne vychádzalo? Obávam sa, že nie.
Čo sa týka agentúr EAC a Phoenix research, od začiatku bolo úplne jasné, že tieto agentúry podporujú Sieť. Od začiatku bolo úplne zrejmé, že tieto zrazu sa zjaviace agentúry manipulujú verejnou mienkou. Ale viaceré médiá prieskumy týchto agentúr pravidelne zverejňovali. Ktoré to boli médiá? Napríklad tieto:
Spravodajská agentúra SITA a jej portál Webnoviny. O prepojení s Pentou sa myslím toho napísalo už dosť.
Aktualne.sk . Tento portál je priamo vlastnený Pentou.
Parlamentné listy. Ich spolumajiteľom je kráľ hazardu Ivo Valenta. Prepojenie na Sieť bolo zverejnené vo viacerých médiách.
Portál topky.sk
Všetky médiá samozrejme zverejňovali prieskumy takzvaných “renomovaných” agentúr Focus, Polis a MVK. A zásadne nezverejňovali prieskumy najmä agentúry AKO. Napriek tomu, že jej šéf je súčasne šéfom Slovenskej asociácie výskumných agentúr. Napriek tomu, že agentúry MVK a Polis nie sú súčasťou tejto asociácie.
Myslím si, že nielen spomínané agentúry ale aj slovenské médiá by sa mali hanbiť. Pretože zverejňovaním pochybných čísel prispievali k manipulácii verejnej mienky. Darmo sa teraz médiá aj Focus, MVK alebo Polis vyhovárajú, že oni to merali presne, ale voliči zmenili svoje rozhodovanie na poslednú chvíľu. Je tu totiž jeden zásadný fakt, ktorý médiá aj spomínané agentúry usvedčuje:
Agentúry AKO a Median dokázali odhadnúť pohyby volebných preferencií. A Focus, MVK a Polis to nedokázali alebo nechceli.
Pred voľbami sa médiá a analytici agentúram AKO a Median vysmievali, že sú pochybné. Prečítali ste si aspoň v jednom médiu nejaké ospravedlnenie? Prečítali ste si, že by niekto priznal chybu, že veril takzvaným renomovaným agentúram Focus, MVK a Polis?
Stále dúfam, že aspoň niektoré mediá vstúpia do seba a urobia nejakú sebareflexiu. Pretože manipulovania verejnej mienky pochybnými prieskumami od pochybných agentúr za pomoci médií už bolo naozaj dosť.